Hva gjør du for å skape en god og trivelig atmosfære for de ansatte og medlemmene på senteret ditt? Vi har samlet et knippe tips fra Myrens Treningssenter i Oslo.
En av hovedfaktorene til et godt omdømme har vært tillit som skapes gjennom oppfølging og personlig kontakt mellom senteret og medlemmene.
LES MER HER: Treningssenterbransjen styrker omdømmet
Andelen medlemmer og ikke-medlemmer som mener treningssenter er en viktig bidragsyter til den norske folkehelsen øker. Nesten halvparten av alle spurte mener de spiller en ganske viktig rolle, mens andelen som mener dette er svært viktig og meget viktig er mye større enn de som mener treningssentrene spiller en uvesentlig eller ikke spesielt viktig rolle for folkehelsen.
Den ferskeste omdømmeundersøkelsen viser altså at flere og flere nordmenn stoler på at treningssentrene får folk opp av sofaen.
Hvorfor har de skiftet mening de siste årene? Vi spurte Myrens Treningssenter i Oslo om hva de gjør for å bygge tillit til sine nesten 3.000 medlemmer.
Folkelig treningsfokus
- Jeg tror vi har vært med på dette grunnet våre genuine tiltak for god helse. Treningssenter har alltid vært opptatt å fremme god helse uten kroppsfokus. Vi har hele veien fokusert på å være folkelige når vi markedsfører senteret. Det er viktig for oss å vise at man ikke trenger å være trent for å komme til oss. Vi ansetter folk basert på våre verdier, sier salgsansvarlig og medeier Marianne Johnsgaard Holmsen ved Myrens Treningssenter.
- Det har vært mye fokus på kroppspress og magetopp de siste ukene, og hos oss har vi fra dag én hatt klesregler, så her er det helt unaturlig å gå rundt med lite klær. Om det skulle skje får de det gjelder beskjed om reglene som gjelder hos oss, forteller hun.
Johnsgaard Holmsen forteller at de også har gjort treningssenteret mer folkelig ved å kalle en spade for en spade. Timene deres heter gjerne noe så enkelt som styrketime, sirkeltime eller løpetime.
- Vi har troen på at norske, enkle navn gjør terskelen lavere for å gå på timer, sier hun.
100 prosent tilstede
Myrens Treningssenter jobber hele tiden med relasjonen til medlemmene sine. De fokuserer på å se medlemmene sine med én gang de kommer inn døren. Derfor er det viktig for dem å ha et 100 prosent bemannet treningssenter.
Dørterskelen skal være lav for å trene, men også lav for å gi tilbakemeldinger til senteret.
- Målet er at våre medlemmer skal være fornøyde og fortsette å trene hos oss. Fornøyde kunder er viktig for oss, men vi synes også det er moro med medlemmer som gir oss utfordringer som kan gjøre oss enda bedre, sier hun.
LES OGSÅ: God service gir senteret ditt et viktig konkurransefortrinn
- Treningssenteret, som er plassert midt i Oslo-gryta, tilbyr en rekke aktiviteter for sine medlemmer. Utenom gruppetreninger, egentrening og PT-timer, har de også squashbaner, barnepass og ulike helseavdelinger som tilbyr alt fra rehabilitering etter skade, til ernæringsråd.
Fokuserer på egne verdier
Medlemmene liker miljøet på Myrens godt, og senteret får stadig høre at de ansatte er blide og imøtekommende.
- Vi har i alle år fått tilbakemeldinger på at miljøet og kulturen er bra blant medlemmene, at her kan alle komme som de er. Vi får også høre at vi er faglig gode. Det er godt å høre siden våre nøkkelverdier er «ekte», «faglig» og «glede», forteller Marianne.
Myrens har mange ansatte, og ett av fokusområdene deres er å ha rutiner på det meste. Dette trygger dem i arbeidet, som igjen vises ovenfor medlemmene som trenger hjelp og råd.
Tett samarbeid
Myrens ønsker hele tiden å holde trøkket og motivasjonen til sine ansatte og medlemmer høyt oppe. De vet at ikke alle dager er gode dager, og innimellom drar de i gang engasjerende motivasjonskonkurranser.
- Vi kjører for eksempel rutine-konkurranser for resepsjonistene våre, da gjerne med fokus på de forskjellige oppgavene de har i resepsjonen. Dette synes de er motiverende. Dette synes de er motiverende, forteller Marianne.
Samarbeidet mellom de ansatte og lederne er tett. De passer hele tiden på å lytte til hver enkelt ansatt, slik at de kan være med å gjøre hverdagen til den ansatte bedre.
Oppsummert, basert på erfaringene deres med drift og utvikling av treningssenteret, mener Myrens det er viktig å ha gode rutiner, lytte til hverandre og ha det gøy på jobb.