Konkurransen blant treningssentrene er tøff, og du må vinne de nye medlemmene dine på flere ulike stadier i beslutningsprosessen før du kan feire nye signeringer. En viktig del av jobben din er å overbevise de som er klare til å ta en beslutning, slik at de velger ditt senter framfor senteret til konkurrenten din.
Du har markedsført treningssenteret ditt, og nye potensielle medlemmer viser interesse for å trene på senteret. Etter hvert vil noen sende signaler som tilsier at de nærmer seg en beslutning. Dette er en avgjørende fase i kundens kjøpsprosess.
Nå vil de ikke ha flere salgsbudskap fra deg, de vil ha svar på praktiske spørsmål og en bekreftelse på at du er en seriøs avtalepartner.
Dette er noen av de typiske spørsmålene nye medlemmer vil stille før de inngår avtale med treningssenter - og som du derfor bør ha gode svar på:
1. - Hva er totalprisen for å trene hos deg, inkludert alle etableringsgebyr og startkostnader?
Dette er noe som mange vil ha svar på før de signerer. Du har alt å tjene på å kommunisere dette klart og tydelig, slik at det ikke blir spørsmål når fakturaen kommer. Forbrukerombudet har for øvrig også et høyt fokus på å avdekke villedende prismarkedsføring.
2. - Har dere bindingstid, og hvor lang er den i tilfelle?
Vær tydelig på hvor lang bindingstid medlemmet har, og forklar gjerne grunnene til at det er bindingstid.
Du bør være klar over at mange vil kvie seg på å signere en avtale som har mer enn ett års binding. Det er vanskelig for mange å planlegge langt fram i tid, og et år er en mental grense for mange når det gjelder å forplikte seg.
3. - Hvilke tilbud og kampanjer gjelder ved innmelding?
Potensielle medlemmer vil naturlig nok ha så mye som mulig i bytte for signaturen på avtalen. Noen vil forsøke å forhandle seg fram til ekstra goder. Kanskje kjører dere spesielle innmeldingstilbud og kampanjer i høysesong?
Det kan være fornuftig å tenke seg godt om før dere gir individuelle spesialtilbud eller slenger på noen ekstra goder ved innmelding, for eksempel gratis prøvetime med PT, prøvemedlemskap med fullt tilbud i en periode, eller andre fordeler som dine eksisterende medlemmer ikke har, eller aldri fikk tilbud om ved innmelding. Like muligheter for alle medlemmer er det beste.
Hvis noen ønsker å se og prøve senteret før de signerer, kan dere for eksempel vurdere å arrangere åpen dag eller uke, med tilbud for alle. Et annet alternativ kan være å bruke «drop in» som et innsalg: La potensielle medlemmer prøve senteret mot at de betaler per gang, og la dem få pengene tilbake hvis de melder seg inn i løpet av en gitt frist.
LES OGSÅ: Slik markedsfører du ditt treningssenter lokalt
4. - Hva inngår i medlemskapet, "all inclusive"?
Husk å kommunisere totaltilbudet ditt til de som viser interesse for å trene hos deg: Treningstilbud og gruppetimer, utvalg i apparater, mulighet for PT, barnepass, parkering, åpningstider, hyggelige avtalepriser på treningstøy og utstyr, sosiale arrangement - få med alle opplysninger som medlemmer kan oppleve som fordeler.
Kanskje har du noen goder som ikke egentlig var blant kriteriene på lista til den som vurderer å signere, men som bidrar til at avgjørelsen bikker i din favør.
5. - Hvilke rettigheter har jeg hvis jeg angrer på innmeldingen?
Hvor og hvordan kontrakten er signert, har noe å si for hvilke vilkår og rettigheter medlemmene har i forbindelse med angrerett.
Hvis avtalen inngås utenfor treningssenteret ("selgers forretningssted") - for eksempel på hjemmesiden eller på en stand - har medlemmet 14 dagers angrerett. Medlemmet trenger ikke ha noen spesiell grunn for å angre seg, så lenge det er innenfor fristen.
Blir avtalen inngått på senteret, er den bindende fra det øyeblikket den er signert. Da gjelder vanlige regler for utmeldelse.
6. Hvordan melder jeg meg ut? Hvor lang er oppsigelsesfristen (i og etter bindingstiden)?
Vær åpen og tydelig på rutinene og fristene for utmelding på ditt senter. Når og hvordan skal en oppsigelse skje for å være en gyldig - i bindingstid, og etterpå?
Sørg for å gjøre det klart at oppsigelse av medlemskapet skal skje som en aktiv handling i henhold til senterets bestemmelser, og at det å for eksempel slutte å betale regningene ikke blir regnet som en gyldig oppsigelse.
Hvis medlemmet en dag ønsker å melde seg ut, så er det selvsagt kjedelig, men det er en fordel for begge parter at det skjer riktig og på enkleste måte.
LES OGSÅ: Små grep som kan hindre at medlemmene forsvinner fra treningssenteret
Når det gjelder oppsigelsestid, så kan det være verdt å merke seg at stadig flere potensielle medlemmer vet at forbrukerombudet anbefaler en måned. Noen vil derfor styre unna senter som har lenger oppsigelsesfrist, for eksempel tre måneder, som ikke er uvanlig.
7. Kan jeg fryse medlemskapet hvis jeg trenger det? Hva er gyldige grunner for frys?
Svarene på disse spørsmålene må dere ha tenkt godt igjennom. Vær klinkende klar på hva som er gyldige grunner for frys, og vær konsekvent både i informasjon og i situasjoner hvor dere innvilger medlemmene betalingspauser. Varierende praksis og forskjellsbehandling av medlemmer kan sende useriøse signaler.
LES OGSÅ: Årsaker til at medlemmer ønsker å fryse treningsavtalen (og hva du kan gjøre med det)
8. Hvilke åpningstider har dere? Når kan jeg komme og trene på senteret?
Potensielle nye medlemmer vil være opptatt av åpningstider og eventuelt muligheten for å trene utenfor betjente tider. Når er senteret bemannet? Tilbyr dere medlemmene å komme og gå ved hjelp av kort eller nøkkel?
Igjen, som nevnt i nummer 7: Vær konsekvent på praksis! Forskjellsbehandling av medlemmer kan være veldig uheldig for omdømmet.
Uten å lyde alt for streng kan det også være lurt å informere om konsekvensene ved å snike seg inn på senteret uten gyldig medlemskap.
9. Hvordan betaler jeg for treningen, og hva skjer hvis jeg ikke betaler?
Det er ikke veldig sannsynlig at potensielle nye medlemmer vil spørre om hva som skjer hvis de ikke betaler, men det kan være lurt å informere om det likevel.
LES OGSÅ: Bør treningssenteret kredittsjekke medlemmene?
Forklar hvordan betaling av treningsavgiften fungerer hos dere. Hvilke betalingsmåter tilbyr dere (faktura, AvtaleGiro, andre måter?), og hva skjer hvis avgiften ikke blir betalt i tide?
Dersom dere bruker en samarbeidspartner på betalingstjenester kan det være lurt å informere om dette, slik at medlemmet er forberedt på at det kommer brev fra noen andre enn ditt senter, og at det ikke er «farlig».
Avtale i boks? Registrer alle opplysninger!
Når du har gitt de svarene som medlemmet trenger for å sette sin signatur på avtalen, starter en ny og viktig jobb: Å legge til rette for et langt og godt kundeforhold.
Riktig informasjon om medlemmet og medlemskapet er viktig for god dialog og for medlemmets opplevelse av ditt senter. Sørg derfor for å registrere alle opplysninger om nye medlemmer riktig fra start.
Klarer dere også å holde denne informasjonen oppdatert, har dere langt på vei lagt grunnen for et godt kundeforhold.