Pass på at du ikke mister de løpende oppgavene av syne når du jakter nye medlemmer til treningssenteret!

Sommeren er på hell, og like sikkert som skolestart starter knivingen mellom treningssentrene om nye medlemmer. Høstjakta er helt klart viktig, men pass på at du ikke mister de løpende oppgavene av syne!

Tiden etter sommeren er som kjent et godt tidspunkt for å selge treningstjenester. Etter lange, late sommeruker vender Ola og Kari Nordmann tilbake til hverdag, rutiner og intensjoner om en aktiv høst. Tilbudene i markedet florerer, og vi vet at mange treningssenter nå går hardt ut for å skaffe seg nye medlemmer.

LES OGSÅ: Slik markedsfører du ditt treningssenter lokalt

Høyt fokus på markedsføring, salg og nye medlemmer kan imidlertid føre til at du får utfordringer med å rekke over alle oppgavene på senteret. Her er noen gode råd å ta med seg inn i en hektisk salgssesong.

Sikre de medlemmene du allerede har

Samtidig som du jobber med å jakte nye medlemmer, må du sørge for å sikre de du allerede har. Det handler blant annet om å vie litt tid og oppmerksomhet til de som har signert men ikke kommet skikkelig i gang, slik at de blir aktive, betalende medlemmer på senteret ditt. Tilby starthjelp til som trenger litt ekstra motivasjon, og følg opp at AvtaleGiroer er aktive.

Sett også av tid til å følge opp fryste avtaler, og sørg for å få disse medlemmene tilbake i aktivitet på senteret.

LES OGSÅ: Hvordan unngå frys av treningavtaler om sommeren?

Fullfør avtaler med nye medlemmer

Det er krevende å ta imot mange nye kunder samtidig. Oppstartstimer, PT-timer og saltimer skal leveres til høye forventninger fra nye medlemmer. I en intens periode handler det meste om å yte service og levere tjenester med kvalitet. Da er det en fare for å snuble litt i driftsoppgavene.

LES OGSÅ: Mister du muligheter som følge av fokus på drift av treningssenteret?

Noen oppgaver er det verre å "snuble" i enn andre. Dette gjelder spesielt de rutinene som berører kundene og kundeforholdet direkte. 

Når du får nye medlemmer er det viktig at du sluttfører avtalene og registrerer alle opplysninger om både medlemm og vilkår riktig fra start. Informasjon som påvirker faktura og betaling er spesielt viktig. Vi som blant annet leverer purretjenester til treningssenter ser at det ofte glipper i rutiner rundt registrering av avtaler og opplysninger i hektiske perioder. Som en konsekvens får vi henvendelser fra både fortvilede og frustrerte medlemmer som har blitt urettmessige purret.

Rådet er ganske enkelt: Fullfør registreringen av avtaler med nye medlemmer der og da. Slik kommer dere inn i riktig spor fra start og unngår mange problemer i etterkant.

LES OGSÅ: Derfor er det viktig å ha riktig opplysninger om medlemmene fra start

Planlegg for høysesong

Det fine med høysesongene er at du vet når de kommer. Det du vet kan du planlegge for. I perioder må fokus være på innsalg og etablering av kontrakter - så må annet arbeid vente i de ukene dette pågår. Du kan også vurdere å overlate løpende drift rundt økonomi, personal og lønn til gode samarbeidspartnere og på den måten sikre at ting alltid går som planlagt, uansett forutsette eller uforutsette svingninger.

Lykke til med høstjakta!

Gratis e-bok: Slik får du et mer lønnsomt treningssenter  Last ned nå