Driver du et lønnsomt treningssenter, har du god forståelse for forretningsdrift. Men husker du hva de ulike begrepene egentlig betyr? Test ferdighetene dine med quizen nedenfor.
I forrige blogginnlegg gikk vi igjennom 8 viktige business-uttrykk alle som driver et treningssenter bør kjenne til, eller ha nytte av å kjenne til. Nå er det klart for quiz. Dersom du trenger å friske opp hukommelsen, eller gikk glipp av forrige innlegg kan du lese innlegget her.
Spørsmål:
1. Hva er CRM?
A: CRM (Customer relationship management) er et dialog- og kundeledelsesverktøy.
B: CRM (Customer result management) er et økonomistyringsverktøy for lønnsomme kundeforhold.
C: CRM (Client result management) er et prosjekteringsverktøy for optimal kundeservice.
2. Hva er KPI'er?
A: KPI'er (Key Project Indicators) er et analyseverktøy som beskriver hvilke nøkkelfaktorer som er nødvendig for en optimal prosjektgjennomføring.
B: KPI’er (Key Performance Indicators) er en beskrivelse av suksesskriteriene som er mest avgjørende for en bedrifts suksess.
C: KPI’er (Key Performance Information) er et skreddersydd treningsprogram for god forretningsdrift.
3. Hva er fordelen med AvtaleGiro?
A: AvtaleGiro sikrer at pengene kommer inn på konto ved forfall, noe som øker betalingsgraden betydelig.
B: AvtaleGiro gir kundene større frihet, noe som styrker kundelojaliteten.
C: AvtaleGiro sikrer at kundene kan trene så mye de vil uten å betale.
4. Hva er ROI?
A: ROI står for «Result of Investment».
B: ROI står for «Return on Investment».
C: ROI står for «Result of Interest».
5. Hva er et likviditetsbudsjett?
A: Et likviditetsbudsjett viser statusen til et årsregnskap.
B: Et likviditetsbudsjett viser månedlige inntjeningsprognoser.
C: Et likviditetsbudsjett viser når pengene kommer inn og går ut – etter planen.
6. Hva er MVA?
A: Merverdiavgift (MVA) er en avgift vi betaler til staten når vi omsetter varer eller tjenester.
B: Merverdiavgift (MVA) er en avgift arbeidsgiver betaler til staten.
C: Merverdiavgift (MVA) er en avgift bedrifter med mer enn fem ansatte må betale til staten.
7. Hva er en markedsstrategi?
A: En markedsstrategi er en oversikt over hvilke markedssegmenter som gir de mest lønnsomme kundeforholdene.
B: En markedsstrategi er en detaljert plan som beskriver hvordan en bedrift ønsker å rette seg mot en valgt målgruppe og hvilke tiltak man ønsker å bruke for å oppnå målene man har satt seg.
C: En markedsstrategi er en detaljert plan for hvilke økonomiske styringsverktøy som vil gi best avkastning i ønskede markeder.
8. Hva er outsourcing?
A: Outsourcing er en markedsstrategi for en gitt målgruppe.
B: Outsourcing vil si å ekspandere til utlandet.
C: Outsourcing vil si å la andre bedrifter ta av seg arbeidsoppgaver man tidligere har utført selv.
Svar:
1. A – CRM (Customer relationship management) er et dialog- og kundeledelsesverktøy.
2. B – KPI`er (Key Performance Indicators) er en beskrivelse av suksesskriteriene som er mest avgjørende for en bedrifts suksess.
3. A – AvtaleGiro sikrer at pengene kommer inn på konto ved forfall, noe som øker betalingsgraden betydelig.
4. B – ROI står for «Return on Investment».
5. C – Et likviditetsbudsjett viser når pengene kommer inn og går ut – etter planen.
6. A - Merverdiavgift (MVA) er en avgift vi betaler når vi omsetter varer eller tjenester.
7. B – En markedsstrategi er en detaljert plan som beskriver hvordan en bedrift ønsker å rette seg mot en valgt målgruppe og hvilke strategier man ønsker å bruke for å oppnå målene man har satt seg.
8. C – Outsourcing vil si å la andre bedrifter ta av seg arbeidsoppgaver man tidligere har utført selv.