På bare få dager og uker gjør en hel bransje helomvending for å treffe medlemmene sine – hjemme i stuen.
LES OGSÅ: Trygg medlemmene dine med god kommunikasjon
Oppblomstring av digitale treningstilbud
Innsiden av husveggene våre er blitt vår nye hverdag, og treningssenterbransjen er en av bransjene som ble satt på hold for normal drift. Selv med stengte senterdører er det mange medlemmer av treningssenter rundt om i landet som får et godt treningstilbud og god oppfølging.
Mange senter har spurt seg «hvor er medlemmene mine nå?». Svaret er hjemme. Medlemmer over hele landet opplever nå at senteret deres snur på flisa for å gi dem et best mulig treningstilbud hjemme i stua.
De digitale mulighetene er mange. Medlemmer har muligheten til å bli med på direktesendte yogatimer på Facebook eller i lukkede videogrupper, de kan laste ned ulike videobaserte treningsprogram direkte fra senterets nettsider, de kan følge med på daglige og ukentlige treningstips fra senteret på Instagram, og de kan få personlig veiledning fra sin personlige trener via videochat.
Det er mange gode eksempler på senter og kjeder som satser annerledes nå:
Treningsvideoer: Sats kjører for eksempel sin online trening på nettsidene sine, ikke bare for sine medlemmer, men for hele familien deres.
Utstyr levert hjem: Spenst Førde er blant dem som kjører ut treningsutstyr til de medlemmene som ønsker dette.
Nye ukentlige økter: Treningshuset Oslo, Basictreningssenter og mange flere publiserer rykende ferske videoer på Facebook og Instagram.
Gruppetrening på videokonferanser: Jessheim Yoga og fysio samler medlemmene sine i en videokonferanse mens de gjør yoga hjemme.
Uteøkter: Basisball tar likeså godt med seg treningsøkten sin ut i naturen, enten sammen med familien eller alene.
I tillegg til de mange digitale tilbudene, gjøres det flere andre tiltak for å kompensere medlemmene for medlemsavgiften de betaler, som en erklæring på at sentrene setter pris på medlemskapet og støtten.
Her er en liste over eksempler på medlemstilbud:
- Gratis treningsperiode når senterne åpner igjen
- Fri innmelding
- Klippekort på betalte gruppetimer som kan deles med venner om ønskelig
- Gratis pt-timer på nett eller når senterne åpner igjen
- Reduksjon av bindingstid eller ingen bindingstid
- Rabatter på treningsutstyr
- Gavekort
- Vennekort
- Automatisk frys av medlemskap så lenge sentrene er stengt
Oppretthold treningsvanene
Selv om senterdørene er stengt, finnes det, som nevnt over, mange muligheter til å aktivisere dine medlemmer. Fysisk aktivitet og sosiale relasjoner er viktig i tiden vi er inne i, dermed kan det være lettere for medlemmer å bli med på moroa – både for dem som har gode treningsvaner fra før og for dem som ikke helt har funnet rytmen. Vær synlig i sosiale medier, engasjer medlemmene, og minn de på at du og dine ansatte er der for dem selv om dere ikke kan møtes.
På Treningsindustrien deler Retention Guru Dr. Paul Bedford flere tips til hvordan senteret ditt kan beholde medlemmer i en krevende tid. Ett av tipsene Dr. Bedford kommer med, er å hjelpe medlemmene dine til å holde på treningsvanene sine, slik at de holder på flyten og jevner ut overgangen fra trening hjemme til trening hos dere, når senteret åpner dørene igjen.
Del enkle øvelser som en kan gjøre på stuegulvet eller mens man gjør andre ting. Han poengterer at enkle øvelser er lettere å inspirere med enn vanskelige øvelser, så ikke bli bekymret for å gjøre tipsene for lette. Du kan også bidra til å opprettholde medlemmenes treningsvaner ved å minne dem på å trene på de tidspunktene de vanligvis ville trent i løpet av en uke, ifølge Dr. Bedford.
Han drar også frem synlighet i sosiale medier som et viktig grep for å holde på medlemmer. I tillegg til å dele treningstips, kan dere fortelle hva dere gjør nå når ingen trener på senteret. Del gode eksempler fra medlemmer som utfører treningstipsene og videoene som dere legger ut, slik at dere viser andre medlemmer at disse øktene faktisk blir brukt og gjennomføres. Slik kan du forhåpentligvis få flere opp av godstolen og inn i treningstøyet.