Parallelt med at temperaturene kryper oppover gradestokken ute, tynnes det i rekken av medlemmer som trener inne på senteret ditt. Er det noe du kan du gjøre for å unngå at medlemmene dine tar pause fra treningen eller fryser avtalen om sommeren?
Sommeren kommer hvert eneste år, så det bør ikke komme som en stor overraskelse når medlemmer uteblir fra treningen eller ber om å få fryse treningsavtalen i feriemånedene.
Noen vanlige årsaker til frys er det vanskelig å påvirke, som lange feriereiser og studenter som reiser hjem på ferie. Men overfor de medlemmene som bare vil ha "ferie" fra senteret, eller som mener at trening i sommersesongen er best utendørs, har du mulighet til å iverksette noen mottiltak.
Sesongtilpasset treningstilbud
Se på mulighetene for å sesongtilpasse treningstilbudet på senteret ditt. Hvis du har mulighet til å kombinere innendørs og utendørs trening, øker antall alternativer betraktelig. Den norske sommeren består jo slett ikke av kun solskinnsdager, men med litt planlegging kan du kanskje få til et fleksibelt treningsopplegg på sommeren som favner trening i både godt vær (ute) og dårlig vær (inne).
Ta utgangspunkt i det tilbudet du allerede har. Kanskje er det noe av det treningstilbudet du allerede har som kan flyttes ut i det fri? Kan du for eksempel tilby gruppetimer i en park? Løpetimer i et friluftsområde? Styrke- eller balansetrening utendørs med alternative "apparater" som finnes i nærmiljøet? Tenk muligheter, ikke begrensninger.
Videre kan du se på muligheter for et utvidet, alternativt tilbud i sommersesongen. Har dere kapasitet til å arrangere ekstratreninger utendørs som er "skreddersydde" for mulighetene som sommersesongen gir? Eksempelvis yoga i soloppgang (i grønne omgivelser eller på en takterasse i byen), "triatlon"-øvelser som inkluderer både sykkel, svømming og løping, eller arrangerte gruppeturer i skog eller fjell.
LES OGSÅ: Slik markedsfører du ditt treningssenter lokalt
Incentiver og fordeler
Et sesongtilbud som krever noe administrasjon, men som ikke binder personell til gjennomføring, er å tilby trimpoeng for gjennomførte toppturer og turruter. Dette kan for noen være et incentiv til å ikke pause eller fryse medlemskapet i sommermånedene. Går dere for et slikt poengprogram, må belønningen være så bra at medlemmene føler det er verdt kostnaden ved medlemsavgiften.
Det er også mulig å ta denne tanken enda litt lenger, og vurdere fordelsprogram for medlemmer i et bredere perspektiv: Jo mer du trener, desto bedre medlemsfordeler? Eller jo lenger du har vært medlem, desto flere fordeler får du? Belønn de som er trofaste og som stiller på trening - uansett sesong!
Gjør det enkelt og lystbetont å trene på senteret om sommeren
Selv om det er sommer og mulighetene utendørs er flere, så er det fortsatt mange argumenter for å trene inne. Sørg for å kommunisere til medlemmene dine at mulighetene ved senteret ditt om sommeren er mange, og legg til rette for at de har en positiv treningsopplevelse innendørs også når sola skinner.
Treningsklima? Hvordan er inneklimaet på senteret ditt om sommeren? Varme lokaler med tung luft er en "turn-off" i seg selv og vil bidra til at medlemmene dropper senteret på sommeren. Sørg for ekstra god ventilasjon og lufting i sommermånedene.
"Sommertid" på senteret? Mange virksomheter har reduserte åpningtider om sommeren. Spill på at hos dere er det motsatt. Med adgangskontroll kan dere tilby svært gunstige åpningstider for de som ønsker å få mest mulig ut av sommerdagene utendørs, men som gjerne starter eller avslutter med en treningsøkt, også i ferien.
Alle de gode grunnene. Godt utvalg i utstyr og apparater, gruppetimer for det sosiale, fellesskapet og det å treffe andre - dette er noen av de unike fordelene med å å trene på senter, året rundt. Sørg for å minne medlemmene dine på at dette er viktige argumenter for å trene på senteret også om sommeren.
Hvilke vilkår for frys tilbyr dere?
Selv om frys av medlemskap kan ses på som god kundeservice, så er det i utgangspunktet noe du ønsker å unngå. Medlemsavgiftene utgjør omsetningsgrunnlaget for senteret, og du ønsker jo at dette grunnlaget skal være så stabilt som mulig gjennom hele året. Derfor er det viktig å være bevisst på de generelle vilkårene for frys av treningsavtale, som spiller en stor og viktig rolle når medlemmer vil pause medlemskapet sitt om sommeren.
Hvilke vilkår har dere for frys av treningsavtale? Hvilke årsaker gir gyldig grunn for frys? Hvor lenge og hvor ofte kan medlemskapet fryses? Er det gratis å fryse avtalen, eller tilkommer det et gebyr? Vilkårene bør fremkomme klart og tydelig i avtalen med medlemmet, og rutinene rundt dette på senteret skal være spikret.
Håndtering av frys bør ikke være en "vurderingssak" som gjøres av de ansatte i enkelttilfeller! Hvis det gis spesialbehandling til enkeltmedlemmer kan dette fort bli et rykte, og andre medlemmer vil kreve lik behandling.
LES OGSÅ: Resepsjonstapet - hvor overskuddet til treningssenteret forsvinner
Husk også at dersom du har en samarbeidspartner som håndterer betalingsoppfølging, er det spesielt viktig å registrere frys riktig i systemet. Manglende registrering kan bli oppfattet som at medlemmet ikke har betalt treningsavgiften, og det kan gå ut purring til medlemmet på utestående.