IMG_2848

Medlemmene er det viktigste et treningssenter har, og det er derfor viktig å ivareta de og deres treningsopplevelse best mulig. Medeier i treningssenteret Puls Førde, Eirik Flatjord, kommer på TREN-seminaret onsdag 17. november for å gi deg et innblikk i hva de gjør for å skape den gode medlemsopplevelsen for sine medlemmer.

Mange treningssentre vokser ved å hindre frafall, derfor må du ta på alvor hvordan det er å være medlem på ditt treningssenter, fordelene du tilbyr og verdiskapningen det har. For at du skal oppnå fornøyde medlemmer og drive en lønnsom senterdrift, er det viktig å kartlegge medlemmets opplevelse fra deres perspektiv – fra medlemmet besøker hjemmesiden din eller en av dine profiler på sosiale medier, eller fra de trer inn døren til resepsjonen.

Skap et godt førsteinntrykk

Førsteinntrykket er en viktig faktor. Medlemmer flest ønsker ofte at treningssenteret skal være en hyggelig og motiverende treningsarena hvor de føler seg sett, prioritert og kan kjenne mestring fra dag én. Du bør derfor tenke igjennom hvordan medlemmene dine blir møtt og hvor imøtekommende personalet ditt er.

– Hos oss skal medlemmene våre alltid bli møtt av et hyggelig personale som ønsker de velkommen og en god treningsøkt, og som sier adjø idet de drar for dagen, forteller Eirik Flatjord, medeier i Puls Førde. Han legger raskt til at resepsjonen må være ryddig og ren til enhver tid. Ansatte bør også jevnlig ta seg en runde på senteret for å se til at garderober og treningslokaler er ryddige og renslige, fortsetter Flatjord.

Hvordan senteret er satt opp kan også være en viktig faktor når det kommer til førsteinntrykk blant medlemmene dine. For å nå ut til den brede målgruppen og tre frem som et inkluderende senter, vil det være lurt å tilrettelegge hvert steg i prosessen, også når det kommer til treningssonene.

– Ved å plassere tyngre vekter og apparater med større vanskelighetsgrad lengst inn i lokalet vil du unngå å “skremme vekk” de medlemmene som i utgangspunktet syns det er litt skummelt på trening, forteller senterlederen.

LES OGSÅ: Hvordan gi god medlemsservice på ditt treningssenter?

Personlig oppfølging og veiledning for å sikre en god start

Det er viktig å få nye og nåværende medlemmer inn i gode rutiner og arbeide mot et høyere motivasjonsnivå. Det er lurt å sette opp en PT-time for medlemmet ditt tidlig og jevnlig. Uansett hva medlemmet ønsker å fortsette med etter timen; PT-timer, gruppetimer eller egentrening, kan det være gunstig å gi PT-en et ansvar for å følge opp og tilrettelegge for det enkelte medlemmet i tiden fremover.

– Hos Puls Førde mener vi det er viktig å stille med gode og dyktige PT-er. De kan veilede våre medlemmer, slik at de trives så godt som mulig med treningen og tilegner seg gode treningsvaner hos oss. Eksempler kan være gruppetimer eller egentrening med skreddersydde styrkeprogram.

Gjør det lille ekstra for å skape lojale medlemmer

Det som ble sett på som en fordel før, er i dag gjerne et minimumskrav, og kunder står fritt til å velge mellom sentrene som tilpasser seg behovene deres best. Dette varierer fra senter til senter, men for Eirik Flatjord og Puls Førde er det viktig å ta godt vare på eksisterende medlemmer og være lojale mot dem.

Puls Førde er et premiumssenter og tilbyr medlemmene sine alt fra gruppetimer i flotte lokaler til en variasjon av behandlinger. Alle medlemmer har samme avtale, og når du først er medlem, vil en ha tilgang på alle tjenester, som for eksempel løpetimer, yogatimer eller tilgang på stor funksjonell sone.

– Det som fungerer for oss gjelder nødvendigvis ikke for alle, men det ligger noe i det å være lojale mot medlemmene igjennom hele prosessen. Ved å tilby fordeler til våre medlemmer, kan vi også skape verdi, og mange setter pris på det lille ekstra, sier Flatjord og legger til at det lille ekstra varierer fra senter til senter.

– Likevel behøver det ikke være noe stort og kostbart, forteller sentereieren smilende.

Eksempler på medlemsfordeler du kan tilby på ditt senter:

    • Fri tilgang på varierte gruppetimer
    • 1 gratis PT -time i året
    • Utlån av håndklær
    • Gratis parkering
    • Utvidet åpningstid (5-24)
    • Kurs, foredrag og andre arrangementer
    • Seniorlunsj etter time
    • Online trening
    • Utetrening
    • Tilgang på behandling (fysioterapi, akupunktur og ernæringsfysiologi)
    • Fleksibilitet for studenter og unge

LES OGSÅ: God service gir senteret ditt et viktig konkurransefortrinn.

Finn ditt konkurransefortrinn

Fornøyde kunder resulterer ofte i positive kundeomtalelser i nettverkene rundt medlemmet. Hos Puls Førde fokuserer de på å markedsføre kvalitet og kompetanse hos sine ansatte for å skape verdi.

For å unngå at medlemmet faller av, er det viktig å skape positive opplevelser og en bedre trivsel. Hos Puls Førde legges det stadig vekt på å kartlegge hva medlemmet får av å være innmeldt, og at behovene til medlemmene er møtt.

Vil du høre mer om hvordan Puls Førde jobber for å lykkes, fordeler du kan tilby medlemmene dine og flere idéer til hvordan du kan forbedre inntrykket av treningssenteret ditt? Da kan du melde deg på webinar med Eirik Flatjord, i regi av TREN-seminaret, onsdag 17. november her.

Hver onsdag fra 27. oktober til 17. november arrangerer TREN21 en gratis webinar-serie. Her inviteres det inn eksperter og kjente ansikter for å snakke om blant annet fremtidens treningssenter, medlemssystemer, betalingsoppfølging, økonomi og medlemsopplevelsen. 

New Call-to-action