Starten på et nytt år og ukene etter sommerferien er som kjent høysesonger for tilførsel av medlemmer til treningssentrene. Nå som august er overstått har du forhåpentligvis fått mange nye medlemsavtaler, som alle er møysommelig registrert i systemet ditt. Eller kanskje ikke?
Det slår ikke feil. Hvert eneste år strømmer det nye medlemmer til treningssentrene i januar og august, med ny giv og ambisjoner om å bli en bedre versjon av seg selv. Enten det er etter mye ribbefett og kos i jula, eller lange late dager i sommerferien.
Januar og august er de garantert beste salgsmånedene for treningsbransjen. Da er også pulsen og aktivitetsnivået på salgs- og markedsføringsfronten på sitt høyeste.
Konkurransen om de treningsklare er knallhard! Tilbud og kampanjer pøses ut for å friste og lokke, i alle markedskanaler, og fokus er selvsagt på å vinne så mange nye medlemmer til senteret som mulig. Når dette pågår for fullt skal det godt gjøres å samtidig ha stålkontroll på rutinene!
LES OGSÅ: Er "høstjakta" i gang på ditt treningssenter?
Hvor og hvordan blir kontrakten signert?
Stand-salg, nettinnmelding, resepsjon eller andre kanaler. Medlemmene kommer kanskje inn mange ulike dører. Hvilken strategi har du for å få flest mulig nyinnmeldinger, og legger du til rette for at de skal skje en spesiell plass?
Dersom du kjører stand og innmeldingskampanje utenfor treningssenterets lokaler, får du muligens mange håndskrevne kontrakter som senere må behandles og registreres manuelt. Er du rustet til å håndtere denne datamengden, og har du kapasitet til å registrere mange nye kontrakter samtidig?
Du har full mulighet til å legge føringer for hvordan innmeldingen skal skje. Kontrakter på PC og iPad med digital signering er til god hjelp når dere er ute og jakter nye medlemmer. Det er også en godt tilrettelagt mulighet for innmelding via hjemmesiden deres. Er det noen fordel for medlemmet å melde seg inn selv via nett, annet at det er enklere og raskere for begge parter?
Vurder muligheten for å gi en ekstra gulrot ved elektronisk innmelding. Målet er jo som regel å få signaturen der og da, slik at avtalen kommer i havn, og registreringer som går rett inn i systemet vil spare dere for masse tid og administrasjon senere.
Ulike innmeldingssystemer, ulike rutiner
Avhengig av hvilket medlemssystem dere bruker, vil det være ulike rutiner og funksjoner som må tas hensyn til ved registrering av nye medlemmer. Dette har senteret som regel god kontroll på selv, men systemleverandørene har også mange gode tips til registreringer på enkleste måte og anbefalinger til gode rutiner rundt innmelding generelt.
For de fleste treningssenter fungerer medlemssystemet også som utgangspunktet for betaling og betalingsoppfølging. Derfor er det kritisk å få et minimum av opplysninger på plass så tidlig - og riktig - som mulig.
Riktig er viktig
Vi har tidligere skrevet et blogginnlegg om hvorfor det er viktig å ha riktige opplysninger om medlemmene fra starten. Mangelfulle eller feil opplysninger om medlemmet eller innholdet i avtalen kan få uheldige konsekvenser for opplevelsen av treningssenteret ditt. Ikke minst hvis du har samarbeid med en ekstern leverandør som bruker dataene i medlemssystemet til å følge opp manglende betalinger.
LES OGSÅ: Derfor er det viktig å ha riktige opplysninger om medlemmene fra start
Med andre ord: Korrekte og fullstendige registreringer av innmeldinger er en suksessfaktor i et langt og godt kundeforhold. Dette er selvsagt alltid viktig - året rundt - men bør kanskje få et ekstra fokus når salgene i høysesong skal registreres.